Chleb na zakwasie



To mój pierwszy chleb na zakwasie, jestem z siebie taka dumna bo mimo ze rozpierała mnie chęć przyspieszenia całego procesu. To jednak posłuchałam wskazówek i dałam sobie i mojemu wypiekowi czas.
Co za owocowało przepysznym swojskim chlebem.
Chleb pszenno-żytni:
Zaczyn:
  • 360 g mąki żytniej chlebowej (typ 720)
  • 300 g mąki pszennej
  • 20 g zakwasu żytniego
 Ciasto właściwe:
  • 230 g maki żytniej
  • 300 g maki pszennej
  • 400 g wody
  • 1 łyżka soli 
Zaczyn najlepiej przygotować na wieczór  Mieszamy z sobą wszystkie składniki aż do połączenia i pozostawiamy minimum na 12 godzin, jak zostawimy na dłużej nic się nie stanie. Po tym czasie do zaczynu dodajemy składniki na ciasto właściwe i mieszamy wszystko mikserem (mieszadła do ciasta drożdżowego) przez około 5 minut, odstawiamy pod przykryciem ( ściereczką) do wyrosłyście na 60 minut. Następnie przekładamy do keksówek ( wysmarowanych olejem słonecznikowym) 2 lub 3 w zależności od rozmiaru ( chleb na zdjęciu był pieczony bez jakiej kol wiek formy) . Wierzch chleba możemy spryskać oliwa lub woda posypać ziarnem lub mąka . Po czym odstawiamy na kolejne 30 minut. Pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 220 stopni cencjusza przez 15 minut, po tym czasie  zmniejszamy  do 180 stopni i pieczemy przez 30-40 minut. Ja piekę z termoobiegiem, chleb po upieczeniu wyjmujemy z formy i zostawiamy do całkowitego ostudzenia , i dopiero kroimy ( prawdo podobnie to ma duży wpływ na smak chleba ) mi się nigdy nie udało doczekać.


Ps. piekłam ten chleb tez w maszynie  


Comments